Pilih Bahasa

MEMORI 60’s : SEKALI AIR BAH SEKALI PANTAI BERUBAH : BADAN HOBI.




Pendahuluan

Tahun ini usia aku menjangkau 60 tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab aku sayang kamu semua. Semoga memori ini menjadi dorongan pada para pemuda untuk berbakti untuk bangsa dan agama nya.

SEKALI AIR BAH SEKALI PANTAI BERUBAH : BADAN HOBI

Ketika aku membaca laporan ketua pelajar STASAB 1970 iaitu Dato Mufti Sulaiman Ahmad, aku begitu tertarik dengan nama2 badan-badan kegiatan pelajar. Dato Sulaiman adalah ketua pelajar STASAB pada masa itu  dimana  beliau menpunyai tiga portpolio dibawah kawalan beliau iaitu Ketua Badan Jemaah Pelajar, Ketua Pasukan dan Ketua Kelas. Ketua pelajar biasanya di masa itu dipilih oleh pengetua dengan dinasihati dan diberi pandangan oleh Guru-guru. Masa aku mengaji di STASAB, ketua pelajar nya ialah Syeikh Arim bin Sy Ghalib. Beliau seorang pelajar berasal dari Pekan. Perwatakan beliau agak tenang dan budibicara beliau adalah lembut. Perwatakan Dato Mufti dengan Sy Arim tidak banyak berbeza. Manakala ketua-ketua pelajar dipilih dari kalangan pelajar yang berkebolehan dlm komunikasi samada di asrama atau di kelas.

Bahagian perwakilan pelajar pula terbahagi kepada empat iaitu Badan Sosial, Badan Kebudayaan,Badan Khutub Khanah dan Badan Hobi?..........Badan Hobi???.....Badan Hobi mempunyai empat unit di bawahnya ia itu Kelab Perkebunan,Kelab Pertukangan,Kelab Masakan dan Kelab Jahitan. Dicatatkan bahawa guru penasihat Badan Hobi ialah Ustaz Jamaluddin Awang Ngah dan Cikgu Ibrahim Muhammad. Manakala AJK nya ialah Tajudin Mat,Salam Mat Saman,Kasmah Ibrahim,Ardiah Mohd,Mustafa Bakar,M Rawi Othman,Sahabati Mat Lela,Naimah Yunus,Fatimah Mohd dan Habibah Kadir.Pada tahun 1970, Badan Hobi menambah dua lagi unit iaitu Unit Basikal dan Unit Lukisan. Mereka mengdakan aktiviti pertanian dengan menanam sayur. Hasil dari jualan sayur sebanyak RM15.00, satu hasil yang agak lumayan dlm tahun 1970.Semasa aku tiba di Kulliah aku lihat dibahagian bawah asrama lelaki ada satu bengkel khat, pada hari sabtu dan ahad,pelajar yang berkebolehan memperlihatkan kemahiran Mereka menulsi khat jawi dengan cantic samada menggunakan pencil,dan ada pelajar yang menggunakan cat yang di sapu pada cermin kaca,apa bila siap khat tersebut terus dipasang bingkai.  Dalam tahun 1977 aku menyertai Badan Pertanian STASAB di bawah bimbngan Ustaz Mohd Abu,kami menanam kacang hijau ,maka hasilnya pun agak lumayan. Pada akhir tahun kami memperolehi hampir RM5.00 seorang hasil jualan kacang hijau yang kami tanam.

Di masa dahulu di adakan “Hari Kulliah”, pada hari ini pihak sekolah cuba mempamerkan kebolehan pelajar kepada tetamu dari luar. Bagi yang pandai membuat lukisan dank hat,maka pada masa inilah hasil karya Mereka di jual,begitu juga bagi pertukangan kayu,Mereka menjual hasil ukiran juga hasil pertukangan spt katil dan kerusi serta meja. Hari Kulliah ini sepatutunya dihidupkan semual semasa majlis Graduasi. Satu pameran hasil kerja tangan pelajar sewajarnya di adakan bagi mendapatkan sumber kewangan dan kutipan derma dari para pengunjung yang datang.

Masa aku menuntut di STASAB, usia para pelajarnya agak lewat. Pada masa aku memasuki STASAB, usia aku agak muda jika dibandingkan dengan usia pelajar2 senior yang sudah menjangkau lebih 20an,sesetengah pelajar sudah berkahwin dan mempunyai anak.Kami dari system baru persekolahan,maka usia kami masuk ketingkatan enam dalam lingkungan 18 tahun. Pelajar masa itu agak agresif dan berani melawan kata-kata ustaz. Ada pelajar perempuan yang berani menegur ustaz ketika mengajar jika ustaz itu agak keterlaluan membincangkan masalah “sex”. Di dalam mempelajari kitab fiqh mengenai bab perkahwinan biasanya masalah sex dibincang dengan agak panjang lebar,begitu juga di dalam kitab2 tafsir…Aku masih ingat satu ayat dari Surah al Baqarah yang menceritakan mengenai kerasnya hati sang Yahudi yang tidak mahu menerima ajaran Nabi Musa, ayat itu membuat perbandingan yang hati manusia lebih keras dari batu, sedangkan sekeras2 batu masih boleh mengeluarkan air;ustaz yang mengajar masa itu mula memanjangkan kisah batu yang boleh mengeluarkan air,maka kami pelajar lelaki ketawa terbahak2 sehinggakan pelajar perempuan kemalu-maluan….maka seorang ketua pelajar wanita menegur ustaz yang sedang mengajar itu…..”sudah-sudahlah” katanya.



Dalam tahun 70an,kami sangat terpengaruh dengan gerakan Persatuan Kebajikan Pelajar Islam se Malaysia  juga mula menerima sebahgian idea2 dari ABIM. Jika ada isu2 yang agak menyentuh masalah berkaitan kepentingan dengan Islam,kami selalu mengadakan demostrasi di dalam kawasan sekolah. Pengetua pada masa itu sangat bersimpati dengan kami dan membenarkan para pelajar membuat demostrasi di dalam kawasan sekolah.Kami juga selalu membuat demo serentak dengan demo2 yang di adakan oleh pihak ABIM di Kuala Lumpur. Semasa aku menjadi tenaga pengajar di STASAB, pelajar telah mengadakan dua kali demo yang agak besar tetapi demo itu berkaitan dengan masalah dalaman Mereka bukan masalah ummah.

Share:

1 comments

  1. Buku Usul Al-Tahqiq: Program Pembelian Minima 20 Naskah. Sesuai untuk semua lapisan masyarakat. Panduan Asas sebenar islam antaranya Makrifatullah(mengenal Allah), yakin dengan Sifat-Sifat Allah. Buku dilancarkan oleh Tengku Mahkota Pahang dengan kerjasama Jabatan Mufti Pahang.
    http://bit.ly/Buku_Tauhid_Panduan_Asas_Islam

    BalasPadam

Flag Counter